VEDTÆGTER FOR BILLUND IDRÆTSFORENING

§ 1 - Navn

Foreningens navn er Billund Idrætsforening.

Foreningen er stiftet den 27. maj 1904.

Foreningens hjemsted er Billund by.

§ 2 - Formål

Foreningens formål er, ved idræt at fremme den enkeltes og fællesskabets sundhed og trivsel.

 

§ 3 - Medlemsskaber

Foreningen er medlem af relevante og nødvendige idrætsorganisationer og er dermed underlagt deres vedtægter.

 

§ 4 – Optagelse og Udmeldelse

En ny afdeling/aktivitet kan til enhver tid oprettes, såfremt der fra den pågældende sportsgren, udpeges en afdelingsbestyrelse/Aktivitetsudvalg på mindst 3 medlemmer. Formanden er automatisk medlem af Hovedbestyrelsen.

Afdelinger/aktiviteter kan til enhver tid udgå af foreningen, hvis dette er blevet besluttet på et ekstraordinært årsmøde af den pågældende afdeling, med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. I så fald udgår formanden automatisk af hovedbestyrel­sen og det økonomiske mellemværende gøres op.

Ophører en afdeling / aktivitet på grund af manglende tilslutning o.l. lukkes aktiviteten og aktiverne tilfalder foreningen.

 

§5 - Afdelinger

Hver afdeling/aktivitet vælger selv sin ledelse og hvem der tegner afdelingen / aktiviteten.

De forskellige afdelinger/aktiviteter udarbejder selv for­retningsgangen og reglement for deres afdeling. Disse skal dog forevises hovedbestyrelsen til godkendel­se.

Økonomiske opgaver der er større end afdelings/aktiviteters egenkapital skal altid fore­vises hovedbestyrelsen til godkendelse.

Alle har stemmeret i de afdelinger hvor man betaler og til foreningens Årsmøde.

 

§ 6 - Kontingent

Kontingent fastsættes og opkræves af de enkelte afdelinger.

Der betales et administrationsgebyr til foreningen, som fastsættes af Hovedbestyrelsen.

 

§ 7 - Ledelse

Foreningen ledes af en Hovedbestyrelse, der består af:

a. Forretningsudvalget

b. Afdelingsformændene.

På Årsmødet vælges medlemmer til Forretningsudvalget, der består af:

1. Formand.

2. Næstformand.

3. Kasserer.

4. Et eller flere menige medlemmer

Hvert medlem af Forretningsudvalget vælges for en periode af 2 år. Der er medlemmer på valg hvert år. Forretningsudvalget konstituerer sig umiddelbart efter Årsmødet.

Der vælges også en suppleant.

Foreningens drift foretages af Forretningsudvalget, ud fra forretningsgange, der besluttes af Hovedbestyrelsen og af Årskalender.

 

§ 8 Tegningsregler & Hæftelse

Foreningens adresse er den siddende formands privatadresse.

Foreningen tegnes ved underskrift af formanden, dog ved køb, salg eller pantsætning af fast ejendom, samt ved optagelse af lån, af det samlede forret­ningsudvalg.

Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningen indgåede for­pligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med dens formue.

Foreningen er underlagt kommunens regnskabsregler for frivillige foreninger.

 

§ 9 – Regnskab og Revision

Foreningens regnskab går fra 1. januar til 31. december. Regnskabet afleveres til revisorerne seneste den 1. februar.

Det påhviler Forretningsudvalget at udarbejde budgetter for foreningens økonomi, med hjælp fra de enkelte afdelinger. Revisorer vælges på skift på Årsmødet for 2 år ad gangen.

 

§ 10 - Årsmøde

Foreningens højeste myndighed er Årsmødet, der afholdes inden udgangen af marts måned og indkaldelse sker på foreningens hjemmeside med 14 dages varsel og angivelse af dagsorden.

Forslag, der ønskes behandlet på Årsmødet, skal være formanden skriftligt i hænde se­nest 8 dage før.

Dagsorden:

1. Valg af dirigent.

2. Uddeling af årets sportspriser

3. Årsberetning.

4. Forelæggelse af det reviderede regnskab.

5. Forelæggelse og godkendelse af budget for det kommende år

6. Behandling af indkomne forslag.

7. a. valg af Forretningsudvalg §7

    b. valg af 1 suppleant

    c. valg af 2 revisorer. §9

8. Eventuelt.

Kun fremmødte aktive medlemmer, der er fyldt 15 år, har stemmeret. Valgbare er personer der er fyldt 15 år, dog kan indvalgte under 18 år ikke besætte formands- og kassererposterne.                                           

Alle sager afgøres ved almindelig stemmeflertal, dog kræves til ændring af disse vedtægter mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

Der skrives beslutnings referat.

 

§ 11 – Ekstraordinært Årsmøde

Ekstraordinært årsmøde skal afholdes, når et flertal i Hovedbestyrelsen, eller 50 navngivne medlemmer, ønsker dette. Mødet skal afholdes senest 4 uger efter, at kravet herom er modtaget, og det skal indvarsles i lighed med et ordinært årsmøde.

 

§ 12 - Vedtægtsændringer

Vedtægtsændringer kan kun foretages på et årsmøde, og til vedtagelse af en ændring kræves at mindst 2/3 af de afgivne gyldige stemmer er for forslaget.

 

§ 13 - Opløsning

Billund Idrætsforening kan kun opløses, når mindst 2/3 af de stemmeberettigede deltagere i 2 på hinanden følgen­de ekstraordinære årsmøder stemmer her­for.

Den eventuelle formue tilfalder da andre idrætsforeninger i Billund by.

 

Således vedtaget på Årsmødet den 24.02.1977.

Revideret den 29.03.2007.

Revideret den 23.03.2011.

Godkendt på BI Årsmødet den 23. marts 2011

 

BI vedtægterne kan downloades her